Dinsdag 19 mei 2026 waren we op bezoek bij de brandweer in Didam, onderdeel van de regio Noord- en Oost-Gelderland. In Didam zijn alle brandweerlieden vrijwilligers, maar, zo vertelde Joost ons, ze doen exact dezelfde opleiding als de beroepsbrandweerlieden. En de eisen voor mannen en vrouwen zijn gelijk. Naast een medische keuring moet iedereen periodiek een sporttest doen, vanaf 50 jaar is dat zelfs ieder jaar. Als je daar niet voor slaagt, mag je niet verder. Wij mochten het apparaat tillen, waarmee auto’s open geknipt worden na een ongeval. Het was enorm zwaar en dan moet het ook nog gehanteerd worden. Indrukwekkend wat de brandweerdames en -heren kunnen.

Joost legde uit dat de diverse brandweerkorpsen een specialisatie hebben en die van Didam is natuurbranden. Dat zie je ook aan de hagelnieuwe brandweerauto. Die heeft twee spuitkanonnen op het dak. Daarnaast is er o.a. nog een slangenwagen met 2 keer 500 meter slang en een pomp in de aanhanger. Na de presentatie in de gezellige kantine, mochten we een kijkje nemen in de kazerne. Joost, Debbie en Valesca leidden ons rond. We mochten zelfs in de brandweerauto klimmen. Best hoog. Het was machtig interessant te leren over het functioneren van de brandweer. Dames en heer, hartelijk dank voor de uitleg en rondleiding!